08.12.2024 23:14[https://www.fffilm.cz/2024/12/recenze-daft-punk-leiji-matsumotos.html]Za pár dní má v našich kinech (a po celém světě) premiéru "remasterovaná verze" kultovní animované podívané Interstella 5555. A je důležité říct si něco o tom, o jakou podívanou vlastně jde a v čem přesně spočívá ten "remaster".U zrodu tohoto počinu stálo elektronické hudební duo Daft Punk, které v roce 2001 vydalo své album "Discovery". K písničkám z alba vyšly animované videoklipy, které produkoval Leidži Macumoto, což byl kultovní japonský výtvarník (zemřel loni), který měl na svém kontě mnoho animovaných seriálů, především ze 70. - 80. let (nejslavnější z nich byl asi "Space Battleship Yamato"). Daft Punk ho oslovili proto, že na jeho seriálech vyrůstali, takže výsledné dílo, včetně "jednodušší" retro animace a naivní zápletky zcela záměrně připomíná staré japonské televizní počiny (například slavnou anime "Včelka Mája").Vskutku husarským kouskem byla ta skutečnost, že když se videoklipy tohoto alba správně seřadily za sebou, vznikl více než hodinový film se souvislým sci-fi příběhem (zcela bez dialogů!), nazvaný Interstella 5555. Ten vyšel v roce 2003 na DVD a později na BluRayi, což mu moc nijak moc nepomohlo, protože od počátku své existence vznikal v "pouhém" televizním rozlišení a jeho mírná vizuální "rozmatlanost" byla součástí jeho retro kouzla. Tuto "původní" verzi tedy můžete na digitálních nosičích získat už více než 20 let.Tento týden se v kinech objeví 4K remasterovaná verze, která se od původního filmu v ledasčem liší.Zaprvé, původní "rozmatlanost" byla nahrazena "digitální super ostrostí", která velmi pravděpodobně vznikala pomocí AI a na některých detailech je patrné, že si AI nebyla jistá, co má do obrazu doplnit, a doplnila tam cosi ne zcela ideálního. Zde je srovnání několika zvětšených výřezů v BluRay verzi (vlevo) a v nové remasterované kinoverzi (vpravo). Můžete rozkliknout:Osobně mi je televizní retro poetika původní "rozmazené" verze bližší, ale rozhodně se nejedná o něco, co by divákovi zásadním způsobem kazilo zážitek. Jde jen o občasné drobné detaily.Zadruhé, film je skoro o polovinu delší než původní verze (67 minut vs. 93 minut). Je to způsobeno tím, že je za konec "hlavního" filmu přilepeno šest dalších videoklipů na songy Daft Punku (od různých režisérů a až na jednu výjimku hraných, ne animovaných). Ty rozhodně nejsou špatné, ale jsou svou atmosférou zcela jinde než hlavní anime film a myslím (i když si nejsem zcela jist), že všechny z nich už byly k vidění jinde.Pokud jste Interstella 5555 dosud neviděli a hudba Daft Punku vám není vyloženě odporná, tak vám rozhodně doporučuji do kina zajít (neváhejte, protože nasazení v kinech bude velmi omezené). Pokud ho už znáte, pak je rozhodování o návštěvě kina složitější a důležitější než samotný film asi bude skutečnost, že budete sedět obklopeni ostatními fanoušky a z kvalitních reproduktorů si film užijete společně.
17.11.2024 19:42[https://www.fffilm.cz/2024/11/recenze-after-party-60.html]Mladá studentka Jindřiška přichází domů a zjišťuje, že jejich luxusní dům je v dražbě, všechen majetek v exekuci a její otec se kdesi skrývá a není k zastižení, zatímco matka netuší, co se vlastně stalo a jak otec ty dluhy nadělal, nebo o tom aspoň nechce mluvit. Debutující scenárista a režisér Vojtěch Strakatý nám přináší drama děvčete, které netuší, co si počít.Existuje vícero českých filmů, které surfují na oblíbené vlně "zakažte exekutory, zrušte dluhy, je to nelidské!" (například Tancuj Matyldo). After Party takovým filmem není. Exekutoři se v něm chovají korektně a slušně a vinu na situaci celé rodiny nese naprosto jednoznačně otec, který neopatrně investoval, i když nevíme jak. A "nevíme jak" je téma, prolínající se celým tímto filmem. Takže nevíme, co vlastně otec komu nasliboval / prošustroval, čemu se vlastně hlavní hrdinka každodenně věnuje (kde studuje a kde pracuje "na poloviční úvazek"), jak dlouho o té finanční krizi věděla matka a co se s tím snažila dělat, kolik činí dluh a do kdy je možno ho splatit, a tak dále. V těchto "nejasnostech" je film tak důsledný, že je to pravděpodobně tvůrčí záměr a ne něco, co bych nutně označoval za jeho zápor.Všechno je natočeno psudodokumentárním stylem, tzn. dlouhými záběry ruční kamery s "matoucími" střihy, kdy je často uprostřed scény střih z jedné postavy na tutéž postavu v jiné pozici a jiné činnosti. Soundtrack zcela chybí. To všechno je velmi konzistentní a záměrné a neznamená to, že film musí být špatný - pokud se mu povede diváka něčím zaujmout.Herecké výkony jsou velmi dobré až výborné a většina scén a jejich dialogů je napsaná opravdu dobře. Všechno to působí věrně a realisticky, postavám věříme, že mají motivaci dělat to, co dělají.Takže potud velmi dobře.Trochu problematičtější pro mě je otázka, proč byl vlastně film natočen a co bych si z něj měl odnést jiného, než závěr "ano, tohle se některým lidem někdy stává" a pokrčení rameny.(NÁSLEDUJÍ SPOILERY)Od samého začátku filmu je jasné, že rodina se nachází v nepříjemné situaci a otázkou je pouze, zda budou všichni její členové na konci příběhu na mizině, nebo rovnou mrtví (na chvíli se na plátně mihnou i nějací nepříjemní mafiáni).Jindřišce chvíli trvá, než pochopí vážnost situace (ptá se nejdřív matky, z čeho se zaplatí její plánované studium v Anglii, i když ví, že v tuto chvíli už její rodina nemá kde bydlet a v čem jezdit). Pak se naivně snaží z domu "ukrást" dražší nábytek a někde ho schovat. Je to samozřejmě zbytečná snaha, ale dá se ospravedlnit tím, že je z celé situace ještě stále v šoku.Pak se jí ozve její "zmizelý" otec a odveze ji víceméně proti její vůli do banky a k lichváři, kde ji donutí podepsat půjčky v celkové výši 850 000 Kč. Jindřiška chvíli projevuje svou nelibost, ale pak půjčky podepíše, vědoma si toho, že nyní ona osobně někomu dluží skoro milion, který jí vezme otec ("Ale neboj se, za týden všechno vrátím, mám super kšeft.") Vzhledem k tomu, že Jindriška nepůsobí reatardovaně a z logiky děje vyplývá, že jí musí být nejméně 18 let, mají tyto scény zřejmě symbolizovat její rozervanost mezi láskou k otci a logickým pohledem na situaci. Ale žádné očekávané hutné drama se v tu chvíli stále nerozjede. Film nám to všechno podává realisticky, jak by se to pravděpodobně v podobné situaci opravdu dělo. A musím říct, že bych v kině chtěl vidět něco jiného než tuctový, dramaturgicky ničím nezajímavý kus něčího osudu, kterých se všude kolem každý den odehrávají stovky.Film má necelých 90 minut a přibližně 30 minut před jeho koncem, kdy jsem po výše popsaných událostech čekal, že se celé to bobtnající drama konečně nějak dramaticky rozjede, se na plátně odehrálo cosi vskutku nečekaného. Tedy něco, co se reálně děje v životě, ale nečekal bych to ve filmu:Jindřiška totiž ve chvilkovém pomatení mysli otci ukradne pytlík se všemi penězi, uteče za kamarádkou a společně pak jdou pařit s dalšími teenagery někam na louku (tudíž žádné z těch peněz neutratí). Tam si 20 minut povídají, zpívají, chvíli se řeší, jestli Jindřišku před lety kdosi miloval, a pak, k ránu, se Jindřiška vrátí domů, kde na ni čeká otec, který je pravděpodobně velmi rozzlobený, ale nedozvíme se to, protože v tu chvíli film skončí.Tedy, opravdu, poslední třetina filmu byla nečekaná, chvíli jsem přemýšlel, co přesně tím Vojtěch Strakatý chtěl říct (protože něco tím asi říct chtěl), ale pak jsem jen pokrčil rameny.Film After Party dle mého názoru docela věrně zachycuje, co by asi tak opravdu dělal mírně ezotericky myslící teenager, který se by se dostal do dané situace. Tzn. nechoval by se úplně logicky, nehledal by reálná řešení, byl by z toho rozhozený a možná by mu pomalu docházelo, že se jeho život zásadně změnil, proti čemuž by zkusil bojovat tím, že tu změnu bude "aspoň dnes v noci" ignorovat. V tomto ohledu je nutno film pochválit, protože mi tento psychologický stav zprostředkovává velmi věrně.V mém případě ale hrálo docela významnou roli, že mě osudy podobných teenagerů moc nezajímají (pokud nevyústí v bezdomovectví / smrt / vyvraždění celé čtvrti automatickou zbraní).