29.04.2024 03:42[http://ideesfixes.blogspot.com/2013/07/tak-ja-porad-nevim.html]Líbí se mi to, čemu se říká curated content; pečlivě (nebo ledabyle, přijde na osobní styl) vybrané odkazy na web, velmi stručně komentované. V podstatě to vytváří každý, kdo má Twitter, Facebook, blog atd.; vybíráme a komentujeme. V některých případech se z toho může stát velmi výkonná mediální mašina, jednu takovou má například Maria Popova. Tak daleko bych nešel, ale nějaký svůj vlastní výběr zajímavostí bych publikoval rád. Na čem zatím troskotám, je výběr vhodného nástroje. Je jich hodně, každému ale něco chybí. Normální blog: to jsem nějakou dobu provozoval, viz Doporučená denní dávka na Bloggeru. Má-li to vypadat k světu, je to pracné. Rád bych řešení na jedno tlačítko. Pro čtenáře pohodlné, lze číst na čemkoli, RSS k dispozici. Tumblr. Líně provozuji Verbatim, publikování je pohodlné, vzhled se dá nastavit ucházející. Málokdo se ale stane uživatelem Tumblru jen proto, aby si tam četl jeden blog. Líbí se mi možnost používat tagy jako svého druhu minimalistický komentář. Twitter. Nejjednodušší, nejvíc odlehčené, vcelku vyhovuje, ale nic tam přímo neocitujete a neukážete, jediný možný formát je komentář + odkaz. To není úplně ono. Tagovat lze, ale každé písmeno je drahé. Facebook. Ideální po mnoha stránkách: „post“ se snadno vytvoří, odkaz a komentář se pěkně naformátují. Dalo by se to oddělit od osobní stránky, založit pro ten účel samostatnou. Nevýhodou zůstává, že to bude dostupné jen uvnitř Facebooku, žádné RSS, žádná integrace s jinými feedy. Tagovat lze, ale nikdo to nepoužívá. Reddit. Nemám zkušenost, nelíbí se mi graficky. Flipboard. To je appka pro iOS a Android, která poměrně nedávno umožnila publikovat individuální „magazíny“ a včera tu možnost vylepšila — dají se prohlížet i z webu. Tady je jeden ukázkovější, tady můj vlastní pokus. (Na mobilních zařízeních to vypadá o něco lépe.) Tagovat nelze, vlastní komentáře jsou viditelné jen na mobilním zařízení a jen po rozkliknutí článku. Delicious. Historická záležitost, nedávno trochu znovuzrozená. Docela se mi líbí, ale nejsem si jist životaschopností platformy. Tagovat lze dobře. A bude toho jistě víc. Používat víc než jednu takovou platformu je blbost z hlediska autora i čtenáře. Takže kterou? Nevím, každá má světlé i stinné stránky. Vaše názory? A chce vůbec někdo tento typ obsahu?
29.04.2024 03:42[http://ideesfixes.blogspot.com/2013/06/prihlasky-na-icollege-brzy-konci.html]Přípravy na podzimní běh iCollege jsou v plném proudu. Po dvou semestrech, kdy jsme koncepci dolaďovali za běhu, bude tohle poprvé, kdy pojedeme v režimu, jaký bych si představoval jako normální. Trochu jsme uvolnili časový rozvrh, protože oprávněnou stížností skoro všech studentů z minulých běhů byl nedostatek času na diskusi — jak s lektory a hosty, tak mezi sebou. Z toho důvodu jsme také přidali jeden vyučovací den, takže na podzim budeme mít devět výukových sobot (za cenu osmi :). A hlavně jsme zapracovali na co nejatraktivnějším obsahu výuky. Co se tedy budou studenti iCollege učit? Zatím nekompletní plán vypadá takto: Právní minimum (vyučuje Tomáš Nielsen) Finanční řízení (Petr Krajíček) Jak fungují startupy, jak uvažovat o vlastním podnikání, inkubátory, investoři (Ondřej Bartoš) Jak uvažovat o podnikání, jak jsme uspěli a pak neuspěli s Líbím se ti (Olda Neuberger) Jak provozovat e-shop (Jan Vetyška) Customer experience, jak postavit zákaznické služby (v jednání) Teoretické minimum života — počítání, statistika, kvantitativní odhady, chyby myšlení (Petr Koubský) Vývoj aplikací, týmová práce (Michal Bláha) Data, vizualizace, využití sociálních sítí (Josef Šlerka) User experience (v jednání) Softwarové nástroje pro podnikání a práci, užitečné webové aplikace apod. (Olda Neuberger a Petr Koubský) Jak psát jakékoli texty a jak komunikovat s médii (Petr Koubský) Jak prezentovat (v jednání); Jak používat sociální média (Adam Zbiejczuk) …a několik dalších, které jsou zatím v časnějším stádiu přípravy. Učíme o sobotách od 9 do 17 hodin (data výuky jsou už stanovena) v centru Prahy - bude to buď Vysoká škola ekonomická, nebo budova Akademie věd ČR na Národní 3. Po výuce obvykle jdeme společně někam do hospody pokračovat v diskusi. Tři večerní setkání jsou plánovanější: seznamovací party na začátku, alumni party (setkání s bývalými absolventy) někdy v prostředku a samozřejmě oslava na konci. Na iCollege máme jednak lektory, jednak hosty. Lektor má připravenou přednášku a cvičení, věnuje se studentům systematičtěji; hosté přicházejí odpřednášet něco kratšího a odpovídat na otázky. Mezi našimi hosty v tomto semestru bude například Pavel Kysilka (generální ředitel České spořitelny), Pavel Zima (generální ředitel Seznamu), Jiří Fabián (Vendavo), Michal Illich (Wikidi), Tomáš Čupr (Slevomat, Dáme jídlo), ale také několik úspěšných absolventů předchozích běhů iCollege. Důležitou součástí výuky je vlastní projekt. Práce na něm je zakončena celodenním (a téměř celonočním) hackathonem. Jestli to vypadá jako sales pitch, tak vlastně je — protože lhůta pro přihlášky definitivně končí 30. června. Neřídíme se pravidlem „kdo dřív přijde“, ale teprve po uzávěrce vybíráme ze všech doručených přihlášek ty nejlepší. Takže máte stejnou šanci a budete ji mít ještě několik dnů. Jestli chcete mít opravdu zajímavý a rušný podzim, zkuste to! Čekáme od vás výkon, ale sami ho podáme taky. Publikováno z Blogsy
29.04.2024 03:42[http://ideesfixes.blogspot.com/2012/11/icollege-jako-spolecne-dobrodruzstvi.html]Když jsme se domlouvali, jak začít, myslel jsem, že si nebudeme rozumět - tak různorodá skupina lidí, odlišná zázemí, práce, životní styl, hodnoty a především odlišné představy o tom, jak má náš projekt vypadat. Ukázalo se, že ty představy zas tak odlišné nejsou, že se dovedeme domluvit a že to je nejlepší tým, v jakém jsem kdy pracoval od doby, kdy Softwarové noviny najely na mělčinu. Myslel jsem, že při víceméně nulové propagaci nevzbudíme mezi uchazeči o studium žádný velký zájem. Dopadlo to tak, že jsme vybírali ze čtyřiceti přihlášek na dvacet míst. Myslel jsem, že vymyslet obsah studia bude poměrně lehké. Ukázalo se, že to je velice obtížné a že to je proces, který nikdy nekončí. Myslel jsem, že se nám podaří získat pro spolupráci výborné lektory a přizvat k vystoupení skvělé hosty. V tom jediném jsem se nemýlil. iCollege je na půl cesty: mezi školením a školou, mezi technologiemi a byznysem, mezi teorií a praxí. Ne proto, že bychom se snažili o kompromis, který nikoho neurazí, ale z důvodů právě opačných. Na hranici je to zajímavější než ve vnitrozemí. Mísí se tam kultury, zvyklosti a pravidla. Studenti, lektoři a organizátoři zkoumají ten pohraniční kraj a denně narážejí na věci, které neznali. Strávil jsem tam zatím každou sobotu, ač po většinu z nich neučím. Píšu si spoustu poznámek, abych věděl, co bychom měli změnit a co ponechat. Měnit toho v dalších bězích budeme hodně a tak to má být. Release early, release often! Můj osobní důvod, proč se do iCollege pustit, je tenhle: denně od někoho včetně sebe slyším, jak by to školství mohlo vypadat, kdyby. Jak na státních, tak na soukromých školách je těch kdyby až až. Co si jednou zkusit, jak to funguje bez kdyby? Budeme to opravdu umět tak dobře, nebo se jen vymlouváme? Takový pokus jsem si nemohl nechat ujít. Nejsme dokonalí a nikdy nebudeme. Každý výukový den svádíme boj s šedí, s obyčejností, s konvencí. Někdy se to daří líp a někdy hůř. Hladce jde všechno jen v módních podnikatelských knížkách a ještě ne ve všech: v těch horších. V realitě proti vám stojí tisíc malých překážek. Uměl bych vyjmenovat řadu našich nedostatků. Víme první poslední o sociálních sítích, ale sami je pramálo využíváme, podobni kovářově kobyle. Poměr teorie a praxe by měl být nastaven víc ve prospěch té druhé (pokládám ale za důležité, že tam kus teorie vždy bude, jde jen o to, jak dobře a zajímavě se učí). Měli bychom dávat podklady k dobrovolnému samostudiu — a budeme. Měli bychom poskytovat více studijních materiálů — budeme. Měli bychom každou lekci ukončit testem znalostí, je to motivační. Budeme. Měli bychom být daleko víc i-, když už se tak jmenujeme (ačkoli dokud to bude na mně, výuka tváří v tvář nikdy nezmizí). Promýšlíme toho ostatně mnohem víc. Baví nás to. Každá skupina studentů je heterogenní, takže všichni nemohou být zcela spokojeni. Vždycky tam budete mít nějaká místa, která jsou z vašeho pohledu triviální, nesrozumitelná nebo zbytečná - a jiný to bude mít rozložené jinak. Tohle víme a ani se s tím nesnažíme bojovat - je to feature, nikoli bug. Dáváme přednost tomu, že někoho na chvíli zklameme, před nemastným neslaným kompromisem, který by nikoho nenaštval a všechny nudil. iCollege není lehká. Kus nasazení potřebujete už k tomu, abyste osm sobot od rána do večera strávili v učebně s mozkem zapnutým naplno. Polovina našich studentů není z Prahy, někteří dojíždějí i z pořádné dálky. Lektoři předpokládají, že máte slušné předběžné znalosti i praktické zkušenosti. Jsou ale školy, kde vám dávají najevo, že jste prach pod učitelovou botou; tohle u nás nepadá v úvahu. A hlavním důvodem není, že se platí školné. Hlavním důvodem je, že studenti a lektoři jsou v našem vidění světa rovnocenní partneři v různých rolích, usilující o společný cíl. Tím je, abychom se všichni naučili něco nového a dovedli to aplikovat v podnikání, v technologiích a v životě vůbec. Máme volná místa na letní semestr, tedy na období únor - květen 2013. Můžete se přidat a zkusit, jaké to je. Asi jsem to měl říci dřív, ale lépe pozdě než nikdy: do půlnoci z pondělí na úterý platí early bird sleva na školném. (Za plnou cenu se pak lze hlásit do 30. 11. Přihlášky přijímáme nad kapacitu kursu, pak děláme výběr.) Jestli máte pocit, že to je pro vás, tak dál nepřemýšlejte a pojďte do toho s námi. Nutně potřebujeme lidi, kteří jsou na stejné vlně, abychom to postrčili zas o kus dál. Co se na iCollege učí? Podnikatelské dovednosti (business plán, obchodní modely, prodejní techniky…); manažerské dovednosti (řízení projektů, plánování, HR, právní minimum, manažerské účetnictví…); technologie (přehled perspektivních oblastí, vývoj v týmu, scrum, data mining v sociálních sítích…) a soft skills (organizace času, boj s prokrastinací, sebezdokonalování, prezentační techniky…) Kdo u nás učí? Lektory v tomto semestru jsou (v abecedním pořadí): Tomáš Baránek, Ondřej Bartoš, Michal Bláha, Martin Kasa, Petr Koubský, Petr Krajíček, Petr Maňas, Tomáš Nielsen, Monika Pavlíčková a Josef Šlerka. A kdo vystoupil jako host? Jan Barta, Miloš Endrle, Jiří Fabián, Martin Jaroš, Petr Ludwig, Ladislav Müller a Pavel Zima, další ještě přijdou (Jaroslav Biolek, Dušan Šenkypl, Pavel Šťovíček). Kdo za iCollege stojí? Deset lidí, kteří ji založili. Viz též: Oldřich Neuberger: Co je to ta iCollege? Jan Barta: Myslim, ze nadesel cas pro prazskou tech "universitu"! (tím to celé začalo)